KAKSOISKYTKINVAIHTEISTO
Kaksoiskytkinvaihteisto on henkilö-ja kuorma-autoissa käytettävä automaattivaihteisto, se sisältää kaksi kytkintä,
toinen parittomille ja toinen parillisille vaihteille. Tällainen toimintaperiaate mahdollistaa lähes katkeamattoman vedon sillä seuraava vaihde on jo kytkettynä ja käyttövalmiina.
Vaihteistoa ohjaava tietokone päättelee kuljettajan ajotavan perusteella,
mikä vaihde valitaan seuraavaksi.
Video vaihteiston toiminnasta
Kaksoiskytkinvaihteistossa ei tarvita hydraulista momentinmuunninta.
Momentinmuuntimen puuttuminen tarkoittaa pienempää voimahäviötä
liikkeellelähdöissä ja nopeampaa vaihtotapahtumaa, jolloin
taloudellisuus ja suorituskyky paranevat. Vastavaasti kytkimiä ohjaavan
mekatroniikan on oltava kehittynyttä, jotta vaihtotapahtuma ja
liikkeellelähtö olisi mahdollisimmän nykäyksetöntä.
Nykyisin kaksoiskytkinratkaisut on toteutettu märkinä, eli monilevykytkimet
ovat öljykylvyssä. Märkäratkaisu on hyvä esimerkiksi runsaasti
vääntömomenttia kehittävien moottorien yhteydessä. Uudemmissa
seitsenportaisissa kaksoiskytkinvaihteistoissa on joko kuivat taikka märät kytkimet. Vaihteistoa ja kytkimiä käyttävä mekatroniikka voi
olla sähköhydraulinen tai täysin sähköinen. Kaksoiskytkinvaihteistossa
vääntövärähtelyjä vaimentamassa toimii kaksoimassavauhtipyörä
Kaksoikytkinvaihteiston etuja!
Kaksoiskytkinvaihteison edut tulevat parhaiten esiin kun kyydissä on suuri ja painava kuorma, kun tiet ovat täynnä jyrkkiä mäkiä. Tavallisella vaihteistolla kiihdyttäminen raskaan kuorman kanssa on hidasta, mutta kaksoikytkinvaihteisto vaihtaa vaihteet tasaisesti ja veto on lähes jatkuvaa, jolloin mäkeä kohti ajaminen on helpompaa ja jyrkässä mäessä vauhti saadaan pidettyä mahdollisimman suurena. Ajettavuus on myös paljon parempi.
Kaksoikytkinvaihteisto
.
Kun vaihdevipu laitetaan D-asentoon, vaihteensiirtäjä kytkee
päälle ykkösvaihteen, jonka jälkeen kaasua painettaessa ulompi
kytkin kytkeytyy ja voima kulkee vaihteen läpi.Vaihteiston vaihtaessa toiselle vaihteelle ulompi kytkin vapautuu ja
sisempi kytkeytyy, jolloin voima kulkee seuraavan vaihteen läpi. Erona normaalivaihteistoon on se, että pääakseli koostuu
kahdesta akselista. Tämä mahdollistaa sen, että seuraava
vaihde on aina jo valmiiksi kytkettynä, päällä oleva vaihde ulommalla
kytkimellä ja seuraava vaihde sisemmällä kytkimellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti