keskiviikko 7. lokakuuta 2015

Diesel ja ottomoottorin erot

Volkswagen Golf TSi



Bensiinimoottori eli  ottomoottori:

Ottomoottorissa sylinterin ulkopuolella valmistettu seos sytytetään puristustahdin loppupuolella   sytytystulpan kärkiväliin synnytettävällä sähkökipinällä. Ensimmäiset palamisreaktiot tapahtuvat siten sytytystulpan kärkivälissä, josta reaktiot lähtevät etenemään likimain pallomaisena laajenevana liekkirintamana.
Ahdetun bensiinimoottorin puristussuhde on yleensä väliltä 6:1–12:1 vapaastihengittävän moottorin puristussuhde on yleensä välillä 9:1 - 10:1.

Diesel moottori:
Volkswagen Passat 1.9 TDi
Dieselmoottorit voidaan jakaa suoraruiskutusdiesel- ja esikammiodieselmoottoreihin. Suoraruiskutus tyyppisissä moottoreissa diesel ruiskutetaan suoraan palotilaan ja palotapahtuma tapahtuu kokonaan männän päällä.

Dieselmoottorissa seos syttyy itsestään toisin kuin bensiinimoottorissa. Puristus kuumentaa sylinteriin imetyn ilman 700 - 900 °C lämpötilaan, jolloin ruiskutettava polttoaine syttyy itsestään. Dieselmoottori vaatii siksi suuremman puristuksen ( 20-24:1) ja lujemman rakenteen kuin bensiinimoottori.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti