Auton rakenne
Tehtävä 6
Moottori on auton voimanlähde, se saa tarvitseman energian dieselistä tai bensiinistä. Kuvan moottori on Volvon kolmepyttynen 1.5 litrainen bensaturbo
Kuvassa on Mercedes-Benz merkkisen henkilöauton vaihteisto. Auton moottorin käyttökelpoinen kierroslukualue on yleensä 1
000-6 000 minuuttikierroksen välillä. Auton pyörät taas
pyörivät huomattavasti hiljempaa joten tarvitaan vaihteisto, jonka välityssuhteiden avulla
auto saadaan paikaltaan liikkeelle ja moottoria voidaan käyttää
sopivilla käyntinopeuksilla eri ajonopeuksilla ajettaessa. Tällöin joka
tilanteessa on käytössä riittävästi voimaa ja polttoaineen kulutus saaadaan pidettyä järkevällä tasolla.
Jarrut: Jarruihin kuuluu jarrulevy,jarrusatula,jarrusylinteri ja jarrupalat.
Oheisessa kuvassa on Volvon ohjauslaitteisto, johon kuuluu: ratti, ohjaustanko, ohjausnivelet- ja tangot.
Auton renkaat:
Auton renkaat muodostuvat vanteesta ja kumista, kumin sisällä on ilmanpaine joka tukee rengasta ja vaimentaa iskuja.
Auton akku: Akku on autossa laite, joka varaa sähköenergiaa, jota tarvitaan auton moottorin käynnistämiseen. Laturi lataa akkua moottorin käydessä, jotta sillä voitaisiin käynnistää auton pannu uudelleen.
Pakoputkisto:Pakoputkisto on moottoriin liittyvä osa, jonka tehtävä on johtaa kuumat voimasavut pois moottorista, puhdistaa niitä ja vähentää niistä aiheutuvaa meteliä.
Pakoputkistoon kuuluu katalysaattori ja pakoputkiston turhin osa eli äänenvaimennin.
Kuvassa on Skodan kojelauta, johonkuuluu mittaristo ja osa hallintolaitteista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti